Ofte stilte spørsmål
Jeg husker ikke passordet mitt. Hva gjør jeg nå?Begrensning på 300 tegnHvorfor finnes det ikke en «Annet»-kategori?Hva skjer med en melding når den sendes inn?Hvorfor finnes det ikke en app?Hvorfor må jeg sette markør manuelt i kartet?Jeg husker ikke passordet mitt. Hva gjør jeg nå?
Klikk på «Logg inn» og deretter glemt passord når du kommer til vinduet for å legge inn e-post. Du vil etter å ha lagt inn e-post, og valgt å bli kontaktet pr epost få tilsendt en epost fra OneLogin (denne er pr nå på engelsk). Når du har valgt ett nytt passord og bekreftet dette, kan du logge inn. Dersom du kommer inn på din OneLogin portal, kan du trykke på ikonet til Bymelding for å komme tilbake til applikasjonen.
Begrensning på 300 tegn
Bymelding er korte og enkle meldinger som går direkte til entreprenører Bymiljøetaten har avtale med, som utfører daglig drift. Legg gjerne ved bilder som beskriver forholdet du ønsker skal utbedres. Et oversiktsbilde og et nærbilde kan være til stor hjelp for å finne frem. Hvis du har behov for å bruke mer enn 300 tegn, trenger din henvendelse sannsynligvis saksbehandling. Da ber vi om at du sender en henvendelse til oss på e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no.
Hvorfor finnes det ikke en «Annet»-kategori?
Bymelding er ment for å melde enkle feil og mangler direkte til våre entreprenører, slik at de kan utbedre i henhold til kontraktene de har med Bymiljøetaten. Meldingskategoriene sørger for at meldingen kommer frem til rett entreprenør. Finner du ikke en kategori som passer ber vi om at du heller sender oss en e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no.
Hva skjer med en melding når den sendes inn?
Når du oppretter en bymelding går meldingen direkte til våre entreprenører, slik at de kan utbedre i henhold til kontraktene de har med Bymiljøetaten. Kategoriene og lokasjon på kartet sørger for at meldingen kommer frem til rett entreprenør.
Hvis du har opprettet en bruker i Bymelding får du tilgang til statusoppdateringer, oversikt over innmeldte saker og mulighet til å følge saker. Når en melding får status «Ferdig behandlet» sendes en kvitteringsmelding til innmelder om e-post er oppgitt, som bekrefter at meldingen er avsluttet.
Hvis saken er innenfor Bymiljøetaten sitt ansvarsområde betyr dette at arbeidet er utført, en utbedring er bestilt eller at meldingen er videreformidlet til etatens områdeansvarlig for vurdering. Meldingssystemet håndterer kun meldinger til Bymiljøetaten, ikke andre virksomheter i Oslo kommune eller andre offentlige instanser, som for eksempel Statens Vegvesen.
Hvorfor finnes det ikke en app?
Bymeldingsappen ble deaktivert for mobilbrukere i juni 2021 på grunn av tekniske utfordringer. Det enkleste er å legge bymelding.no som snarvei på hjem-skjermen din. Du vil da få et bymeldings-ikon på telefonen din sammen med alle de andre appene dine og det vil oppleves som om du benytter en helt vanlig app. Bymelding vil finne nøyaktig lokasjon på kartet dersom du har aktivert stedstjenester på telefonen. Ved å logge på med brukernavn og passord vil all historikk følge med fra appen over på nettleserversjonen.
Hvorfor må jeg sette markør manuelt i kartet?
Bymelding består av en rekke forskjellige meldingskategorier som skal behandles av ulike fagavdelinger og entreprenører. Meldingen fordeles automatisk til riktig entreprenør ut ifra valgt meldingskategori og hvor på kartet du setter markøren. Av erfaring opplever vi at vi får mer nøyaktig stedsangivelse når innmelder må plassere markøren manuelt enn om markøren automatisk blir plassert på kartet ut ifra mobiltelefonens GPS-posisjon. Tidligere ble markøren automatisk plassert på kartet og vi fikk en del meldinger hvor markøren stod på innmelder sin bostedsadresse. Dette krevde en del manuell fordeling av meldinger som forlenget behandlingstiden betydelig.